Cursus Politiek Actief van start!

Gepubliceerd op: 27 september 2021 11:09

Na bijna een jaar uitstel in verband met de coronamaatregelen is deze maand eindelijk de cursus Politiek Actief van start gegaan! De cursus biedt 25 enthousiaste inwoners een kijkje achter de schermen van de lokale politiek.

De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten. Naast theoretische kennis, verbeteren de deelnemers ook hun vaardigheden, zoals debatteren. Theorie wordt afgewisseld met praktische opdrachten. Onder de (gast)docenten bevinden zich o.a. burgemeester Otwin van Dijk, griffier Marco Looman en verschillende raadsleden. Uiteraard ontmoeten de deelnemers lokale politici en bestuurders om ervaringen uit de praktijk te horen. Op 30 september vindt de laatste bijeenkomst plaats, waarbij alle cursisten voorafgaand aan de raadsvergadering kunnen speeddaten met raadsleden.

Enthousiaste groep

Otwin van Dijk – die als burgemeester een groot deel van de cursusleiding op zich neemt – is ontzettend enthousiast: "Wat is dit leuk om te doen: vertellen over de lokale politiek aan een enthousiaste en gemotiveerde groep deelnemers. We waren positief verrast over hoeveel animo er voor deze cursus onder onze inwoners is. De 25 beschikbare plekken zaten zo vol. Helaas konden we in verband met de coronamaatregelen pas laat in deze raadsperiode van start. Maar met de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar maart op komst, hopen we natuurlijk dat ook deze cursus weer nieuw politiek talent oplevert."

Opstap naar de gemeentepolitiek

Dat de cursus een mooie opstap kan zijn naar een carrière in de gemeentepolitiek bewijzen onder andere oud-cursisten Lotte Pragt, Ruben Driever, Ester Vosseberg, Stephen Gijsbers, Lucy Hugen, Jan Hendriksen en Janine Kock. Na het volgen van de cursus in 2017 raakten zij allen in gesprek met een lokale politieke partij, wat na de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 resulteerde in een functie als raadslid, fractie- assistent of zelfs wethouder!

Aan de slag als fractie assistent

Of de huidige cursusreeks ook weer nieuw politiek talent oplevert is nog even de vraag. Het is namelijk aan de cursisten zelf of zij na het volgen van de cursus daadwerkelijk de stap richting de politieke arena willen zetten. Een aantal van hen heeft die keuze al gemaakt en zijn al in contact gekomen met een politieke partij. En dan kan het snel gaan: tijdens de aankomende raadsvergadering van donderdag 30 september worden een aantal cursisten al door een raadsfractie voorgedragen om als fractie assistent aan de slag te gaan.

Ook meer weten hoe je politiek actief kunt worden?

Neem dan contact op de met de griffie van de gemeenteraad. Zij vertellen je graag meer over de lokale politiek of hoe je zelf invloed kunt uitoefenen. Direct contact opnemen met één van onze 7 raadsfracties kan natuurlijk ook. Alle contactgegevens vindt u op de website van de gemeenteraad https://raad.oude-ijsselstreek.nl

Cursus Politiek Actief