Gemeenteraad op bezoek bij Voedselbos Ketelbroek

Gepubliceerd op: 11 juli 2024 09:07

Op vrijdag 5 juli ging de gemeenteraad van Oude IJsselstreek op raadsexcursie naar Voedselbos Ketelbroek nabij Groesbeek. Hier leerden ze alles over het bekendste voedselbos van heel Nederland en welke (eetbare) soorten er allemaal staan. Het was een hele leerzame, interessante en lekkere middag!

Voedselbos Ketelbroek is te vinden nabij Groesbeek (ten zuidoosten van Nijmegen) en bestaat sinds 2009. In dat jaar kochten Wouter van Eck en Pieter Jansen een kale maïsakker van 2,4 hectare groot en begonnen met de aanplant van het voedselbos. Er zijn veel verschillende soorten te vinden, waaronder de olijfwilg, pawpaw, Japanse pruim, kaki, tamme kastanje, hazelnoot, walnoot, Japanse walnoot, hickory, kruisbessen, nashi-peer en mispel. In totaal zijn er ongeveer 400 verschillende soorten, waarvan de meeste eetbaar zijn. Vandaar de naam 'voedselbos'!

Ketelbroek is een plek waar de biodiversiteit extreem hoog is, juist vanwege de vele verschillende soorten begroeiing. Zo wordt het voedselbos thuis genoemd door bijvoorbeeld dassen, wezels en vuurvliegjes, maar ook door kikkers en padden. Laatstgenoemden zorgen voor plaagbeheer in de natte gebieden van het bos. Zeker een plek om zuinig op te zijn dus.
De inrichting van Ketelbroek is erg zorgvuldig samengesteld. Zo staat een rij elzen (stikstofbinders) aan de kant waar de wind vandaan komt. Het vallende blad zorgt op deze manier voor bemesting: gratis arbeid! Het waterschap heeft ook een hand gehad in het voedselbos, aangezien er in bepaalde delen waterretentie is gerealiseerd. Een deel van Ketelbroek is namelijk een natte natuurzone; ook weer bedoeld om de biodiversiteit te bevorderen.

Er was dus genoeg informatie beschikbaar voor de gemeenteraad om van te leren en zich over te verwonderen. Een mooie afsluiting voor het zomerreces!

Voedselbos Ketelbroek 5-7-24 v4

Beverburcht