Oude IJsselstreek installeert nieuwe kinderburgemeester en kinderraad!

Gepubliceerd op: 30 oktober 2023 09:10

Op donderdag 26 oktober installeerde burgemeester Otwin van Dijk de tweede kindergemeenteraad en kinderburgemeester van Oude IJsselstreek. Negen kinderen zijn lid van de kindergemeenteraad. Ze hebben Bente (9 jaar) van basisschool De Klimpaal uit hun midden gekozen als kinderburgemeester.

In januari van dit jaar werden de eerste kindergemeenteraad en kinderburgemeester van Oude IJsselstreek geïnstalleerd. Na een periode van 9 maanden, waarin heel veel geweldig werk is verzet, is het nu tijd voor de nieuwe kinderraad om zich te laten horen op de punten die zij belangrijk vinden! Begin oktober kwamen alle voorgedragen kandidaten uit groep 7 bijeen om een korte pitch te houden. Hierin vertelden de kinderen waarom zij graag kinderburgemeester wilden worden en wat ze graag wilden bereiken. De kinderen gingen op elkaar stemmen en na maar liefst drie stemrondes werd Bente de nieuwe kinderburgemeester! Zij is de voorzitter van de kindergemeenteraad, die gevormd wordt door de rest van de kinderen.

Installatie
Tijdens de installatie beloofden de kinderraadsleden en kinderburgemeester onder meer elkaar met respect te behandelen en naar elkaar te luisteren. Burgemeester Otwin van Dijk beloofde hetzelfde. Quinn, de eerste kinderburgemeester van Oude IJsselstreek, hield nog een korte toespraak. en hing daarna bij Bente de ambtsketen om. "Precies 9 maanden geleden stond ik hier ook. Toen werd ik namelijk geïnstalleerd als de eerste kinderburgemeester van Oude IJsselstreek. Wat heb ik veel meegemaakt als kinderburgemeester! Mijn eerste activiteit was voorlezen in de kerk van Etten tijdens de carnaval toen mijn vader de prins was. Hoe leuk is dat!" Quinn vertelde verder over de Opschoondag, de Landelijke dag van Kinderburgemeesters en de dag dat hij mee mocht lopen met de wijkagenten. "Na 9 maanden is het toch even wennen om geen kinderburgemeester te zijn, maar wat een gave ervaring heb ik opgedaan. Die pakt niemand me meer af!"

Nadat Quinn de keten had overgedragen aan Bente, was het voor haar tijd om haar eerste toespraak te houden. Zij ging vooral in op haar doelen voor de toekomst. "Niemand mag gepest worden en we moeten hier campagne tegen blijven voeren!" zo klonk het. Daarnaast hoopt ze ook dat eenzaamheid bij ouderen zal verminderen: "door iets kleins te doen kun je een groot verschil maken voor iemand". Bente wil graag dat kinderen meer leren in en over de natuur en dat zwerfafval verdwijnt uit de natuur. De creatieve Bente heeft er in elk geval veel zin in: "Kinderraad bedankt voor jullie vertrouwen en we gaan er een mooi jaar van maken samen!"

Wat doen de kinderburgemeester en kindergemeenteraad?
Kinderburgemeester Bente zal burgemeester Otwin van Dijk helpen bij het voorzitten van de vergaderingen van de kindergemeenteraad. Daarnaast gaat ze op pad met de burgemeester en/of wethouders tijdens speciale dagen. Denk aan de intocht van Sinterklaas, herdenkingen op 4 mei en Koningsdag. De kindergemeenteraad komt regelmatig bij elkaar om te praten over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn, zoals zwerfafval, pesten en armoede. Maar ze zullen er ook op uit gaan in de gemeente! In maart vindt bijvoorbeeld de Landelijke Opschoondag plaats, waarbij vrijwilligers een hele ochtend door de gemeente lopen om zwerfafval uit de natuur te halen. Afgelopen jaar heeft de kindergemeenteraad daarmee maar liefst €125 opgehaald en gedoneerd aan diverse goede doelen.

Kindergemeenteraad en kinderburgemeester 2023-2024

Staand vlnr: Diezel, Kaatje, Sil, Jilke, Bente, Mitchel, Suus en Lieve;