Raadslid worden: iets voor jou?

Gepubliceerd op: 31 maart 2021 09:03

In maart dit jaar waren de Tweede Kamerverkiezingen. Maar over een jaar mogen we alweer naar de stembus, maar dan voor de Gemeenteraadsverkiezingen! Naast stemmen kun je tijdens de deze verkiezingen ook zelf worden verkozen tot raadslid. Maar hoe wordt je eigenlijk raadslid?

Iedereen kan raadslid worden. In totaal zijn er in Nederland bijna 9.000 gemeenteraadsleden. Raadslidmaatschap is geen voltijdfunctie, dus je hoeft je baan of studie er niet voor op te zeggen. Door als raadslid aan de slag te gaan kun je meebeslissen over de toekomst van jouw gemeente. Interesse? Dan is het nu een goed moment om je te oriënteren op een toekomst in de lokale politiek. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen zijn veel politieke partijen namelijk nu al aan het kijken naar geschikte kandidaten voor op de verkiezingslijst die ze later dit jaar samenstellen

Aanmelden bij een politieke partij

Een carrière als gemeenteraadslid begint vrijwel altijd met het lidmaatschap van een politieke partij. In principe is ieder raadslid lid van de fractie van een politieke partij. Neem contact op met een lokale afdeling van een politieke partij om lid te worden en draag jezelf voor als kandidaat, zodat je op de kieslijst geplaatst kan worden. Elke partij heeft zijn eigen regels voor het vaststellen van de kieslijst en bepalen van de volgorde. Hoe hoger op de kieslijst, hoe groter de kans om raadslid te worden.

Fractieassistentschap

Proeven aan het raadslidmaatschap kan ook door eerst als fractieassistent aan de slag te gaan. Naast raadsleden zijn er namelijk ook fractieassistenten. Een fractieassistent is geen lid van de gemeenteraad, maar ondersteunt de raadsfractie waar hij/zij lid van is. Wil je politiek actief worden, neem dan contact op met één van de politieke partijen. Onze raadsfracties staan je graag te woord: kijk voor alle contactgegevens op https://raad.oude-ijsselstreek.nl/

Eigen partij beginnen

Wie politiek actief wil zijn, maar zijn/haar ideeën niet of niet voldoende terugvindt bij één van de bestaande partijen, kan ook overwegen om zelf een politieke partij op te richten. De naam van de partij moet bij het centraal stembureau worden geregistreerd. Meer informatie hierover is te vinden op de website van de Kiesraad (www.kiesraad.nl)

Eerst meer weten?

Dan kun je ook altijd contact opnemen met de griffie van de gemeenteraad. Zij kunnen je bijvoorbeeld meer vertellen over de lokale politiek en het fractieassistentschap. En wellicht is de cursus Politiek Actief wel wat voor u?!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ben jij:

• woonachtig in de gemeente Oude IJsselstreek?
  • achttien jaar of ouder en niet uitgesloten van het kiesrecht?

En wil jij graag:

• een bijdrage leveren aan de samenleving?
  • de inwoners van onze gemeente vertegenwoordigen?
  • je talenten gebruiken en ontwikkelen?
  • je netwerk vergroten?

Dan ben jij geschikt om als volksvertegenwoordiger aan de slag te gaan!