Uitzendingen gemeenteraad krijgen per 24 september ondertiteling

Gepubliceerd op: 23 september 2020 12:09

Alle video-uitzendingen van raads- en commissievergaderingen krijgen per 24 september ondertiteling. De uitzendingen worden hiermee toegankelijk voor iedereen met een gehoorbeperking.

Automatische ondertiteling achteraf

De ondertiteling van de vergaderingen gebeurt niet live. De ondertiteling wordt via spraakherkenning automatisch toegevoegd nadat de vergadering is afgelopen. Iedere vergadering is enige tijd na afloop terug te zien op www.raad.oude-ijsselstreek.nl Met achteraf ondertitelen voldoet de gemeente Oude IJsselstreek aan de wettelijke verplichting op grond van het 'Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid' van 3 mei 2018 om per 23 september 2020 uitzendingen van raads- en commissievergaderingen via het internet achteraf toegankelijk te maken voor mensen met een gehoorbeperking.

Ondertitelen door spraakherkenning

Door het toevoegen van specifiek jargon, woorden en stemmen traint de software zichzelf voor de meest nauwkeurige ondertiteling. Het systeem zal na verloop van tijd steeds betere resultaten laten zien. Voor automatische ondertiteling is 100% foutloos niet haalbaar, wel wordt gestreefd naar een zo goed mogelijke ondertiteling zonder handmatig ingrijpen.