Wat hebben de kinderraad en kinderburgemeester dit jaar allemaal gedaan?

Gepubliceerd op: 19 juli 2023 09:07

De periode van de eerste kindergemeenteraad en kinderburgemeester van Oude IJsselstreek zit er alweer op. In een half jaar tijd hebben ze hun handen flink uit de mouwen gestoken, over belangrijke onderwerpen gesproken en mooie doelen bereikt.

Op 26 januari van dit jaar tekenden Quinn, Bob, Fien, Sammai, Lauren, Finn, Laura, Lucas, Melle en Jurre een manifest, waarin ze onder meer beloofden er voor elkaar te zijn en iedereen met respect te behandelen. Ze wilden graag écht iets voor de gemeente betekenen als de eerste kindergemeenteraad van Oude IJsselstreek. Daarna zijn er vier kinderraadsvergaderingen geweest en hebben de kinderraadsleden zich op verschillende momenten ingezet voor goede doelen en de samenleving.

Kinderraadsvergadering 2023

Tijdens hun raadsvergaderingen spraken de kinderraadsleden over belangrijke onderwerpen die hen bezighouden, zoals spelen voor iedereen, zwerfafval, kinderen die het minder breed hebben thuis en pesten. Naar aanleiding van dit laatste onderwerp is er zelfs een motie aangenomen door de kinderraad, omarmd door de gewone gemeenteraad én unaniem aangenomen. Hierin roepen beide raden op: stop pesten!

Verschillende wethouders schoven aan tijdens de kinderraadsvergaderingen om te luisteren naar hun meningen en ideeën én om met ze in gesprek te gaan. Daarnaast hebben de jonge inwoners ook hun handen uit de mouwen gestoken! Zo deden ze mee aan de Landelijke Opschoondag en hebben ze daarmee geld verdiend. Dit geld hebben ze aan vier goede doelen gegeven, zodat andere kinderen daarmee geholpen konden worden.

Opschoondag 2023

Sommige kinderraadsleden en de kinderburgemeester hebben tijdens de Dodenherdenking op 4 mei een gedicht voorgelezen en/of geholpen bij de kranslegging. Erg spannend natuurlijk, maar ook een hele bijzondere ervaring: "Dit was erg indrukwekkend" en "Dit vergeet ik niet meer", zijn enkele reacties van de kinderraadsleden.

Quinn Dodenherdenking 4-5-23

Daarnaast zijn de jonge raadsleden met hun klasgenootjes uit groep 7 langs geweest in de raadszaal voor het spel 'Democracity'. Dit is een spel waarbij de klas op democratische wijze een dorp/stad mag inrichten. Dit vonden de leerlingen erg leuk en leerzaam, zeiden ze na afloop.

Democracity 2023

Quinn, die zichzelf ook wel de 'Quinnderburgemeester' noemt, heeft het ook super goed gedaan. Hij heeft vaak 'collega-burgemeester' Otwin van Dijk geholpen tijdens herdenkingen of bijzondere gelegenheden. Bovendien is Quinn naar Leeuwarden afgereisd voor de Landelijke Dag van kinderburgemeesters. Meer dan 100 (!) kinderburgemeesters uit Nederland kwamen hier samen om met elkaar te praten over belangrijke onderwerpen voor kinderen en om ervaringen te delen. Het Jeugdjournaal kwam zelfs langs om wat beelden te maken.

Quinn Dag van Kinderburgemeesters 2023

Nu is het zomervakantie en maken de kinderburgemeester en kindergemeenteraad plaats voor andere kinderen die zich willen inzetten voor de gemeente en belangrijke onderwerpen voor leeftijdsgenoten. Dus woon jij in gemeente Oude IJsselstreek, zit je na de zomervakantie in groep 7 en lijkt het je leuk om kinderburgemeester of kinderraadslid te worden? Geef dit dan door aan je juf of meester en doe dit vóór 25 september 2023!

Laatste kinderraadsvergadering 6-7-23