Wat hebben de kinderraad en kinderburgemeester dit jaar allemaal gedaan?

Gepubliceerd op: 16 juli 2024 09:07

Wat gaat de tijd snel! De periode van de kindergemeenteraad zit er alweer op. Vanaf eind oktober 2023 hebben zij de handen flink uit de mouwen gestoken, iets kunnen betekenen voor andere kinderen en over belangrijke onderwerpen gesproken.

Op donderdag 26 oktober 2023 tekenden Lieve, Diezel, Katelynn, Abdullah, Sil, Suus, Jilke, Kaatje, Mitchel en Bente een manifest, waarin ze onder meer beloofden er voor elkaar te zijn en iedereen met respect te behandelen. Net zoals de eerste kindergemeenteraad van Oude IJsselstreek, wilden ze graag écht iets voor de gemeente betekenen. Gedurende het afgelopen jaar kwamen de kinderraadsleden vaak bij elkaar om te praten over belangrijke onderwerpen als veiligheid, stop pesten en zwerfafval. Vaak was er een gast aanwezig, zoals een wethouder of wijkagent, om in gesprek te gaan met de kinderraad en om ideeën aan te horen.

Bente werd de tweede kinderburgemeester van Oude IJsselstreek. Tijdens de installatie kreeg zij de kinderambtsketen overhandigd van schoolgenoot Quinn, de eerste kinderburgemeester van onze gemeente. Op verschillende momenten hebben Bente en de rest van kinderraad zich ingezet voor goede doelen en de samenleving.

Kinderraad 5

No Hate campagne tegen pesten

Tijdens hun raadsvergaderingen hebben de kinderraadsleden gesproken over belangrijke onderwerpen als geld, veiligheid, oorlog, stop pesten, veilige fietsroutes, thuisonderwijs en speciaal onderwijs.

Op zaterdag 16 maart verzamelden onder meer kinderraadsleden, gemeenteraadsleden en de wethouder zich bij de gemeentewerf voor de Landelijke Opschoondag in Oude IJsselstreek. In verschillende groepen gingen ze door de gemeente om zwerfafval op te ruimen. Zo wordt de gemeente weer een stuk mooier én gezonder! De kinderraad verdiende hier geld mee en heeft dat gedoneerd aan een aantal goede doelen.

Kinderraad 1

Zo is het grootste gedeelte naar de kinderafdeling van het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem gegaan. De kinderraad ging hier persoonlijk op bezoek om het geld te overhandigen aan de nieuwe bestuurder van het ziekenhuis, oud-burgemeester Otwin van Dijk. Het geld komt hier heel goed terecht!
Sommige kinderraadsleden en de kinderburgemeester hebben tijdens de Dodenherdenking op 4 mei een gedicht voorgelezen en/of geholpen bij de kranslegging. Erg spannend natuurlijk, maar ook een hele bijzondere ervaring. Dit heeft indruk gemaakt! Verder was er ook de 'No Hate' campagne, waarbij meerdere kinderraadsleden een gedicht hebben voorgelezen. Super belangrijk om aandacht te vragen voor een samenleving waarin iedereen zichzelf kan zijn en waarin niet gepest wordt.

Kinderraad 6

De kinderraad gaf aan graag iets te willen doen voor ouderen en zijn daarom op bezoek geweest bij bewoners van Azora Debbeshoek. Hier hebben ze gesproken over school, maar ook wat de kinderraad allemaal gedaan heeft.

Kinderraad 7

Daarnaast zijn een aantal van de jonge raadsleden met hun groepen 7 langs geweest in de raadszaal voor het spel 'Democracity'. Dit is een spel waarbij de klas op democratische wijze een gemeente mag inrichten. Dit vonden de leerlingen erg leuk en leerzaam, zeiden ze na afloop.

Kinderraad 8

Bente begon haar periode als kinderburgemeester als 'collega' van Otwin van Dijk, maar al snel werd dat waarnemend burgemeester Mirjam Maasdam-Hoevers. Twee vrouwen aan het roer! Bente heeft het super goed gedaan en heeft op veel plekken haar gezicht laten zien. Zo is ze afgereisd naar Harderwijk voor de Landelijke dag van Kinderburgemeester. Meer dan 80 kinderburgemeesters uit heel Nederland kwamen hier samen om te praten over belangrijke onderwerpen. Ze lanceerden bijvoorbeeld de campagne 'twee uur per dag buitenspelen'. Maar Bente is ook vaak op pad geweest met Mirjam, bijvoorbeeld op Koningsdag en tijdens de herdenking op 4 mei.

Kinderraad 2

Kinderburgemeester Bente met wethouder Ria Ankersmit en wnd. burgemeester Mirjam Maasdam op Koningsdag

Kinderraad 4

Kinderraadslid Lieve met wnd. burgemeester Mirjam Maasdam tijdens het Koningsschieten in Varsseveld

Nu is het zomervakantie en maken de kinderburgemeester en kindergemeenteraad plaats voor andere kinderen die zich willen inzetten voor de gemeente en belangrijke onderwerpen voor leeftijdsgenoten. Dus woon jij in gemeente Oude IJsselstreek, zit je na de zomervakantie in groep 7 en lijkt het je leuk om kinderburgemeester of kinderraadslid te worden? Meld je dan bij je juf of meester en meld je aan voor woensdag 25 september 2024!

Kinderraad met wnd. burgemeester Mirjam Maasdam